Η ΕΕ αποκλείει τη συγχώνευση της Siemens-Alstom, λέει ο Le Maire – Η απόφαση του γάλλου υπουργού Οικονομικών «οικονομικό λάθος»

Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λε Μάιρ, δήλωσε ότι οι Βρυξέλλες έχουν μπλοκάρει την προτεινόμενη συγχώνευση σιδηροδρόμων μεταξύ της Siemens και της Alstom – μια κίνηση που επέκρινε ως «οικονομικό λάθος» και «πολιτικό λάθος».

Η Margrethe Vestager, η Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, προχώρησε με μια εσωτερική σύσταση για να ασκήσει βέτο στον τερματισμό μετά τις παραχωρήσεις από τους Γερμανούς και Γάλλους κατασκευαστές αμαξοστοιχιών που δεν κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες της. Η ανακοίνωση για το δικαίωμα αρνησικυρίας σχετικά με τη συγχώνευση αναμένεται να ανακοινωθεί επισήμως αργότερα σήμερα.

Μιλώντας στην τηλεόραση της Γαλλίας, ο κ. Le Maire εξέφρασε την απογοήτευσή του για την απόφαση. «Τα κριτήρια που επέλεξε η Επιτροπή δεν είναι τα σωστά», ανέφερε, υποδεικνύοντας ότι «η σχετική αγορά για την ανάλυση του ανταγωνισμού είναι η παγκόσμια αγορά και όχι η ευρωπαϊκή αγορά» raha.

Ο κ. Le Maire πρόσθεσε: «Είναι πολιτικό λάθος: ο ρόλος της Επιτροπής είναι να υπερασπιστεί τα οικονομικά συμφέροντα της Ευρώπης».

Η προγραμματισμένη συγχώνευση της Siemens και της Alstom, η οποία ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2017, υποστηρίχθηκε από τη Γαλλία και τη Γερμανία ως μέρος μιας προσπάθειας για τη δημιουργία «ευρωπαίων πρωταθλητών» ικανών να ανταγωνίζονται με κρατικούς αντιπάλους αλλοδαπούς, ιδιαίτερα από την Κίνα.

«Η απόρριψη της συγχώνευσης της Alstom-Siemens θα εξυπηρετήσει τα οικονομικά και βιομηχανικά συμφέροντα της Κίνας», δήλωσε την Τετάρτη ο κ. Le Maire. «Η απόφαση αυτή εμποδίζει την Alstom και τη Siemens να έχουν το ίδιο βάρος με τον κινέζο ανταγωνιστή της».

Τα συναισθήματά του απηχούν τις αντιδράσεις του κ. Peter Altmaier, υπουργού Οικονομίας της Γερμανίας, ο οποίος ζήτησε χθες να διευκολυνθούν οι αλλαγές των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ σε μεγάλες συμφωνίες συγχωνεύσεων και εξαγορών. Ο κ. Altmaier δήλωσε ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες σε τομείς όπως η πολιτική αεροπορία, οι σιδηρόδρομοι, οι κατασκευές των εγκαταστάσεων και οι τράπεζες θα μπορούσαν να ανταγωνίζονται μόνο με ανταγωνιστές από την Κίνα και τις ΗΠΑ.

Ο κ. Le Maire δεσμεύθηκε την Τετάρτη να συνεργαστεί με τον κ. Altmaier για να υποβάλει προτάσεις για την αναμόρφωση των κανόνων του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού.

Όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύσκολα μπορεί να κατηγορηθεί ότι είναι εχθρική στις συμφωνίες. Έχει εγκρίνει δεκάδες διασυνοριακές συγχωνεύσεις που δημιούργησαν ευρωπαϊκά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, μεταξύ των οποίων και η εξαγορά ύψους 46,2 δις ευρώ μεταξύ της Luxxotica της Ιταλίας και της Essilor της Γαλλίας, η οποία συνδύασε την κορυφαία ομάδα LUX των καταναλωτών γυαλιών οράσεως -8,93% LUX + 0,08% κατασκευαστής γυαλιών ηλίου Ray-Ban, με τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό κατασκευαστή φακών.

Εάν οι αριθμοί αποδεικνύουν κάτι, θα ήταν η προκατάληψη της Επιτροπής για συγχωνεύσεις. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, η επιτροπή απέρριψε λιγότερες από 30 συμφωνίες και σφράγισε πάνω από 6.000.

Είναι αλήθεια ότι ορισμένες φορές οι Βρυξέλλες σκόνταψαν. Το 2002, για πρώτη φορά, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αντέστρεψε τρεις από τις αποφάσεις του για την παρεμπόδιση μεγάλων συγχωνεύσεων λόγω ελλιπούς διαδικασίας. Διαπίστωσε ότι οι ανασκοπήσεις πραγματοποιήθηκαν πολύ γρήγορα και ότι η οικονομική λογική ήταν αδύναμη.

Έκτοτε, η Επιτροπή εισήγαγε περισσότερους ελέγχους και ισορροπίες. Ένας επικεφαλής οικονομολόγος αναλύει τις συμφωνίες. Οι υποθέσεις δοκιμάζονται και αμφισβητούνται από την ομάδα «συνήγορος του διαβόλου». Και οι εταιρείες λαμβάνουν περισσότερο χρόνο για να υπερασπιστούν τις προγραμματισμένες συγχωνεύσεις τους.

Αυτό καθιστά δύσκολο να βλέπει κανείς τα επιχειρήματα από Γαλλία και Γερμανία ως κάτι άλλο εκτός από πολιτικά κίνητρα. Και οι δύο κυβερνήσεις έχουν πιο πιεστικά οικονομικά ζητήματα από το να προσπαθούν να επιδιορθώσουν τους νόμους περί ανταγωνισμού που δεν είναι σπασμένοι heti24.fi.